Potencjalne zagrożenia na pokładzie samolotu

To nie nóż czy pistolet stanowi obecnie potencjalne zagrożenie na pokładzie samolotu. W obecnym stuleciu głównym zagrożeniem jest... smartfon.

- Przez wiele lat myśleliśmy przede wszystkim o broni jako głównym zagrożeniu, wydawało nam się, że nasze systemy i procedury są dobrze zabezpieczone. Musimy zmienić sposób myślenia - powiedział Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Samson zwrócił uwagę, że obecnie to smartfony i laptopy mogą być traktowane jako współczesna broń, stanowiąca zagrożenie dla systemów bezpieczeństwa lotnictwa.

Ciemna strona lotniczej rewolucji
Transformacja cyfrowa i mobile, czyli to co jest motorem rewolucji w lotnictwie, stanowią też wyzwanie.

- Rosnąca automatyzacja oznacza większe ryzyko cyberataku. Im więcej bardziej kompleksowych systemów, tym więcej potencjalnych "wejść" - podkreślił Rafael Schvartzman, wiceprezes IATA w Europie.

Mogą one być wykorzystane przez grupy przestępcze. - Szukające korzyści politycznych i finansowych - stwierdziła Ingrid Cherfils, prezydent Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC).

Dodała, że nadszedł czas na wdrożenie bardziej wszechstronnego podejścia. - Ale bez wymyślania na nowo tego, co już wymyślone zostało. Lotnictwo może czerpać z dobrych praktyk z innych branż.

Krzysztof Silicki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, jako trzy sektory najbardziej zaawansowane w działaniach na rzecz cyberbezpieczeństwa wymienił: lotnictwo, energetykę,finanse.

Informacja to podstawa. Powstaje centrum cyberbezpieczeństwa w lotnictwie
- Kluczem jest wymiana informacji i dzielenie się wiedzą - dodał Patrick Ky, szef EASA Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego.

Dzielenie się informacjami to podstawa nowej jednostki w strukturach ULC - centrum reagowania na zagrożenia cyberinformatyczne. To jednostka, która ma monitorować i reagować przez 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu.

- Włączamy się w krajowy system cyberbezpieczeństwa, tak jak zrobiły to branże energetyczna i sektor finansowy - zapowiedział Piotr Samson.

- Głównym celem ULC jest zapewnienie bezpieczeństwa operacji lotniczych na terenie kraju. Jego nieodłącznym elementem stało się cyberbezpieczeństwo - podkreślił. Nie będzie to nowy urząd, a komórka w strukturach ULC. Ma zatrudnić zarówno specjalistów IT, jak i analityków. Początkowo pracę ma znaleźć kilkanaście osób. Samson określił szacunkowy budżet na "kilka milionów złotych", przede wszystkim ze względu na koszt zakupu sprzętu.

- Ale cyberbezpieczeństwo to nie tylko informatyka, przede wszystkim chodzi o informację. Ważne, byśmy nie bagatelizowali nawet najmniejszych sygnałów - powiedział Piotr Samson. - Z informacji o nich mają być wyciągane wnioski i przekazywane do innych branż i instytucji. Ataki mogą bowiem być wielosektorowe - dodał.

Problemem jest brak kompleksowych statystyk na temat cyberataków nie tylko w skali Polski, ale i Europy. - Być może nastąpiły udane ataki hakerskie, o których nie wiemy - powiedział Patrick Ky.

- Już od kilku dekad linie lotnicze, kontrola ruchu lotniczego dzielą się informacjami o wypadkach i incydentach, by wyciągać wnioski i uczyć się na błędach. Tego samego potrzebujemy w dziedzinie cyberbezpieczeństwa - podkreślił Ky.

ULC podpisał porozumienie z EASA, na mocy Polska będzie jednym z krajów, w których prowadzony będzie pilotaż wspólnotowego systemu w dziedzinie cyberbezpieczeństwa w lotnictwie.

Cyberbezpieczeństwo to nie tylko samoloty
Eric Vautier, Chief Information Security Officer w Groupe ADP, zwrócił uwagę, że cyberbezpieczeństwo to nie tylko eliminowanie ryzyka przejęcia kontroli nad samolotem lub jego systemami.

- Przyjrzyjmy się systemowi parkingowemu na lotnisku. Nie jest to system krytyczny, ale jeśli ktoś dokona na niego ataku hakerskiego, może przejąć dane z kart kredytowych i ukraść pieniądze - stwierdził Vautier.

Źródło: www.businessinsider.com.pl

Powiązane

Akumulatory do aut elektrycznych będą powstawały w Polsce

16.10.2017

Architektura i terroryzm – jak kształtowanie przestrzeni wpływa na zagrożenia bądź ich ograniczanie?

21.07.2017

Popularne

Zrób to sam. Kamera termowizyjna Część II
26.02.2018
Kamera termowizyjna. Część I
15.01.2018
Cz. 1. Jednostki miar wielkości fizycznych – układ jednostek SI i nie tylko.
13.09.2018

Sec&As

COPYRIGHT © 2017 RIPOSTA. WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE. PROJEKT I REALIZACJA: RIPOSTA